Norsk Forening For Musikkterapi ble stiftet i 1972 og har som hovedmål å fremme forståelsen for musikkterapi og etableringen av musikkterapeutisk praksis i Norge.

Forandringshuset på Grønland

Forandringshuset på Grønland

Forandringshuset er et kultur- og aktivitetshus av, med og for jenter, gutter og ikke-binære mellom 13-26 år. Forandringshusets oppgaver er å bygge trygge og åpne fellesskap, kjempe for barn og unges rett til å leve og utvikle seg som hele mennesker, og ta unges stemmer på alvor slik at tilbudet svarer på deres behov. Med andre ord, så er det ungdommene ved Forandringshuset som i størst grad skal bestemme. Forandringshusets tilbud er gratis, slik at alle barn og unge har et kultur- og aktivitetstilbud å gå til, og har i tillegg et særlig fokus på å inkludere de av oss som er i risikosonen for utenforskap.

Musikkterapeuten ved Forandringshuset har som hovedoppgave å lede den kontinuerlige driften og utviklingen av en helhetlig og etisk driftsmodell for musikktilbudet lokalt, i tett samarbeid med ungdommer, frivillige og samarbeidspartnere.

Driftsmodellen skal 1) ha fokus på unges behov og medborgerskap, lavterskel og deltakelse, inkludering og fellesskap, læring og mestring, identitets- og relasjonsbygging, samt helse og livskvalitet blant unge, med utgangspunkt i musikkaktivitet. Musikkterapeuten er selv inkludert i musikkaktiviteter med ungdommer og frivillige. Et sentralt element for musikkterapeuten er å kombinere det å selv være involvert i musikkaktivitet direkte med ungdommer, og det å istandgjøre ungdommer og fasilitere slik at de kan drive musikkaktiviteter for jevnaldrende selv

Eksempel på musikkaktiviteter er musikkproduksjon i studio, låtskriving, instrumentopplæring, samspill i band, kurs og workshops innen musikk, scenetrening, fremføring og konsertproduksjon. Metoder som blir brukt er sangskriving, bandmetodikk, musikkgrupper, improvisasjon, og fremføring.

Driftsmodellen skal 2) ha fokus på frivilligheten, der rekruttering, mobilisering, koordinering og veiledning av frivillige står sentralt. Dette handler om å skape et lag som handler med felles forståelse og interesse i møtet med ungdommer, deres behov, hverdag og interesse for musikk, på måter som fremmer de unges deltakelse, helse og livskvalitet. Et sentralt element her er at musikkterapeuten kurser og veileder de frivillige, både individuelt og som samlet gruppe.

Driftsmodellen skal 3) ha fokus på samarbeid med aktuelle helsetjenester for unge i lokalmiljøet. Musikkterapeuten fungerer som en brobygger i forbindelse med samarbeid med aktører som tilbyr helsetjenester for barn og unge. Brobyggingen handler om å legge til rette for at unge som får/har fått hjelp kan få et musikktilbud ved Forandringshuset, sammen med musikkterapeuten og/eller frivillige. Brobyggingen kan også skje motsatt retning, når ungdommer som uttrykker behov for og ønske om profesjonell hjelp utenfor Forandringshuset. Musikkterapeuten sørger for å ha kunnskap om ulike hjelpetilbud for unge, informerer unge om dette, og tilbyr å følge ungdom til relevant helsehjelp. Målet med samarbeid er todelt: 1) å forebygge psykisk uhelse blant unge gjennom deltakelse i musikkaktivitet, fellesskap og tilhørighet og 2) gi unge som av ulike grunner ikke har fått hjelpen de trenger muligheter til å få hjelp av det lokale hjelpeapparatet. På den måten forblir Forandringshuset et kultur- og aktivitetshus, og hjelpeapparatet forblir et sted der unge kan oppsøke profesjonell hjelp.

Internasjonal konferanse i Oslo: THE 2nd INTERNATIONAL CONFERENCE ON CHILDREN´S MUSIC THERAPY

Teglverket skole søker Musikkterapeut/kontaktlærer til spesialavdeling

Teglverket skole søker Musikkterapeut/kontaktlærer til spesialavdeling