Norsk Forening For Musikkterapi ble stiftet i 1972 og har som hovedmål å fremme forståelsen for musikkterapi og etableringen av musikkterapeutisk praksis i Norge.

Avstigmatisering av Musikkterapifestivalen gir Gjenklang

Avstigmatisering av Musikkterapifestivalen gir Gjenklang

I bruker-spør-bruker-evalueringen av musikkoppfølgingstilbudet MOT82 i Bergen kom det frem at brukerne først og fremst ønsker å fremstå som musikere på scenen, samt at det ikke er «spesielt kult» å invitere venner på en «terapifestival». Med bakgrunn i dette inviterte musikkterapeutene ved Bjørgvin distriktspsykiatriske senter (DPS) brukere av musikkterapi til å sende inn forslag til nytt festivalnamn og de engasjerte brukerrepresentant Bjarte Johansen i festivalkomiteen.

Hovedbilde: konsertbilete frå Musikkterapifestivalen 1-2-3 i 2018. Foto Rune Rolvsjord.

Musikkterapi har vært del av behandlingstilbudet ved Bjørgvin DPS siden 2000. Fra 2006-2015 arrangerte DPS-et Kulturveka, der interne og eksterne konserter var del av programmet, i tillegg til kunstutstilling og workshops. Fra 2016-2019 ble Kulturveka komprimert til tre konsertdager, under navnet Musikkterapifestivalen. Konsertarrangementene var tuftet på tretrinnsmodellen, med 1 - open scene inne på DPS, 2 - konserter i ulike oppfølgingstilbud og 3 - på scener «ute» i Bergen by.

– Det er nesten litt pinlig å tenke på at vi har arrangert musikkterapikonserter uten brukermedvirkning i alle disse årene, sier musikkterapeut Øystein Lydvo ved Bjørgvn DPS. Brukermedvirkning er lovfestet i psykisk helsevern og helt nødvendig for å gi økt treffsikkerhet i forhold til utforming av tilbud, legger Lydvo til.

Nærmere 50 forslag kom inn til Bjørgvin DPS sin navnekonkurranse i høst, og komiteen kåret musikkontakt og tidligere musikkterapibruker Jon Magne Karlsen Mangerøy sitt forslag, Gjenklang, til det nye festivalnamnet.  «Musikk klinger godt i sjelen og gir ulik gjenklang hos ulike mennesker», forklarte Mangerøy, da han mottok prisen for beste namneforslag under julekonserten ved MOT82 i desember. Premien, et gavekort på Gitarhuset i Bergen, brukte han til å kjøpe nye strenger til gitarene sine. Mangerøy fortalt at han bruker gitaren daglig for å roe ned når han er urolig.

Skjermbilde 2020-03-15 kl. 08.58.11.png

Bjarte Johansen er tidligere musikkterapibruker ved Bjørgvin DPS. For han var musikkterapi en viktig del av behanldingen ved DPS-et. I dag benytter han seg av oppfølgingstilbudet MOT82 ved kulturverkstedet U82 i Bergen, der han også er brukerrepresentant. I tillegg er han leder for POLYFON sitt brukerpanel. Johansen har god kontakt med brukerne og kan fortelle at de fleste ønsker å opptre på «vanlige» scener i byen, i stedet for på tilrettelagte scener i aktivitetshus og oppfølgingstilbud.

- Johansen sitt engasjement i komiteen har vært avgjørende for at vi skal «treffe brukerne» med arrangementene våre og har blandt annet ført til større bevissthet rundt valg av konsertscener, sier Lydvo.  Komiteen har derfor gått bort i fra å tufte scenevalg på tretrinnsmodellen, og arrangerer i stedet to konserter på profesjonelle scener i byen, blant annet på den legendariske rockeklubben Hulen. I tillegg kommer arrangementet Open scene, en internkonsert tilrettelagt for de som ønsker å opptre innenfor tryggere rammer på DPS-et.

Da Johansen intervjuet deltagerne i bruker-spør-bruker-evalueringen kom det frem at flere hadde opplevd det som stigmatiserende å spille på Musikkterapifestivalen og på Kulturveka-konserten «Psykisk kan du være sjøl!». – Man inviterer ikke venner på «Psykisk kan du være sjøl»-konsert, sier Johansen med et lurt smil. Intensjonene til musikkterapeutene var gode, men de hadde ikke brukermedvirkning og navnet på arrangementet ble en skivebom.

Gjenklang-komiteen (fv. Lasse Tuastad, Bjarte Johansen, Øystein Lydvo og Elin Sofye Rabbevåg

Gjenklang-komiteen (fv. Lasse Tuastad, Bjarte Johansen, Øystein Lydvo og Elin Sofye Rabbevåg

I prosessen med å avstigmatisere festivalen var Johansen opptatt av at Gjenklang også skulle få sin egen logo - fri for stigma.  – Brukerne  ønsker å fremstå som musikere på scenen og ikke som «flinke pasienter», sier Johansen, og viser til funnene fra bruker-spør-bruker-evalueringen. Han hadde derfor klare tanker om hva en logo skulle formidle og hva den ikke skulle formidle. Det samme gjaldt plakat. Komiten gav derfor Johansen oppgaven med å lage logo og plakat, i samarbeid med sin gode venn, Janus Langhorn, prisbelønt designer og fotograf fra Malmø. - Vi ønsket at arbeidet med logoen skulle bli mest mulig brukernært og fikk heldigvis forståelse for dette fra kommunikasjonsavdelingen i Helse Bergen, forklarer Lydvo.

Lydvo håper og tror at musikkterapifestivalen nå er på god vei til å bli avstigmatisert og at artistene som står på konsertscenene i år opplever å spille på en festival de har eierskap til.

- Musikkterapi har nå fått en musikkfestival med brukermedvirkning i hovedsetet, og vi kan med hånden på hjertet si at  Gjenklang er arrangeret av brukerne, for brukerne til glede for alle musikkglade bergensere!”, konkluderer Johansen.

Konsertdato:
Hulen 22.-24. oktober.

Litteratur:

Tuastad, L., Johansen, B. & Østerholt, A. L. (2018). Bruker spør bruker – Evaluering av prosjektet MOT82. Bjørgvin DPS, Helse Bergen. www.gamut.w.uib.no/polyfon/polyfon-konferansen/mot82-praksiserfaringar-fra-brukar-spor-brukar-evalueringsrapport/

 Helsedirektoratet: www.helsedirektoratet.no/tema/brukermedvirkning

The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence

The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence

Nettverk og grupper for og med musikkterapeuter

Nettverk og grupper for og med musikkterapeuter